(Alle) dokters in opleiding?

We hebben het allemaal moeten leren, toch? En binnen onze beroepsgroep is de combinatie van theorie leren en meester-gezel achtige vorm van praktijkleren heel normaal. Wie is er niet opgeleid met het ‘see one, do one, teach one’ principe? Okee, ‘one’ moet je niet al te letterlijk nemen, maar het werkt wel ongeveer zo.

Maar hoe leuk is het om mensen te enthousiasmeren voor ons mooie vak? Om bij coassistenten te zien dat er een wereld voor ze opengaat? Om jeugdartsen te zien ‘ontstaan’ uit basisartsen? En wat is er nou mooier dan dat de mensen die je opleidt, je voorbij streven? Dat de rollen omgedraaid worden en wij van hen kunnen leren?

Alle coassistenten, jeugdartsen in opleiding en artsen M&G in opleiding (AIOS) hebben hun leerdoelen, geënt op de competenties waaraan ze moeten voldoen, hun praktijkopdracht(en), persoonlijke interesses en uitdagingen. Veel kan de opleider gewoon begeleiden, maar soms moet de opleider ook bijgepraat worden, zich inlezen of scholing volgen.

Nu de hele opleidingsstructuur voor artsen Maatschappij en Gezondheid op de schop gaat, gaan de eisen voor opleiders ook veranderen: opleiden wordt intensiever, vereist meer kennis, uren, inzet, terugkomdagen, betrokkenheid bij cursorisch onderwijs en bijscholingen. Opleiders moeten ook een individueel opleidingsplan maken en moeten dit evalueren. Opleiders moeten beoordeeld worden op hun functioneren en hun leerdoelen (bij)stellen voor de ‘komende periode’, net als onze AIOS.

Kortom, de opleiders worden opgeleid. En dat is wel even wennen ;-)


Monique Kalis, arts M&G, jeugdarts KNMG